Gry komputerowe z otwartym światem

Możliwości obliczeniowe sprzętu do gier są niesamowite. To co kiedyś wydawało się odległym marzeniem, dziś jest elementem codzienności. By się o tym przekonać wystarczy spojrzeć na kondycje świata gier i ich postęp w dążeniu do realizmu. Od czasów dwuwymiarowych platformówek nie minęło wcale tak dużo czasu, jednak rynek wirtualnej rozrywki nie poprzestał bynajmniej na dodaniu trzeciego wymiaru.

 

Gry zajmują coraz więcej miejsca na dysku, są rozbudowane, a jeśli mamy odpowiedni sprzęt to potrafią nawet wywołać złudzenie świata rzeczywistego. Stajemy więc na ośnieżonym szczycie, spoglądamy w dół i widzimy ogrom świata otwartego, który nie jest płaską teksturą, ale obszarem do którego możemy się udać w dowolnej chwili (lub po jego odblokowaniu, bo np. prowadzący do niego most się zawalił). O ile jest to niezwykle spektakularne rozwiązanie to ma ono swoje wady i zalety, o czym mógł przekonać się każdy gracz (choć nie w każdym tytule oferującym rozrywkę tego typu).

 

Czym jest otwarty świat?

By stworzyć definicje otwartego świata w grach komputerowych należało by uwzględnić kilka czynników. Między bajki można całkowicie włożyć opinię, że jest to po prostu duży świat gry, gdzie nasz wirtualny awatar przeżywa swoje przygody. Do użytku gracza może być oddany nawet cały Londyn, jednak jeśli nie mamy swobody poruszania się po uniwersum gry, to o otwartości nie może być mowy. Przykład? Słynna seria tytułów opowiadających o Asasynach i Templariuszach oraz o ich odwiecznym konflikcie, albo uwielbiana przez miliony seria GTA.

Ważną cechą otwartego świata jest również fakt, że i bez naszej pomocy tętni w nim życie. Co to znaczy? Możesz włączyć grę, pojechać dokądkolwiek i zrobić co chcesz, a po drodze spotkać NPCów, którzy będą zajmować się swoimi sprawami dopóki nie wejdziesz z nimi w interakcję. Otwarty świat nie ma poziomów do przejścia oraz kolejnych lokacji do zaliczenia. Tutaj dostajesz misje, którą należy wykonać w odpowiedni sposób, ale jak się do tego zabierzesz i co zrobisz potem to twoja prywatna sprawa.

 

Zalety otwartego świata

Gracze są bardzo różni, więc i ich zdanie na temat otwartego świata nigdy nie jest takie samo. Nie da się ukryć, że takie skonstruowanie świata jest bardzo czasochłonne i wymaga więcej pracy. Nie liczy się tu natomiast rozmiar. Jeśli swobodnie możesz przejść lub przejechać z jednego końca mapy na drugi to wiedz, że trafił ci się akurat taki otwarty tytuł. Ma to swoje zalety:

  • robisz co chcesz, a gra jedynie podpowiada ci gdzie należało by się udać, by popchnąć fabułę do przodu,
  • sprzyja zaspokajaniu ciekawości i eksploracji (wsiadasz na koń i jedziesz podziwiać widoki, nabijać punkty doświadczenia lub wykonać jedna z misji pobocznych polegającą na zebraniu konkretnej ilości surowca),
  • masz poczucie naturalności i prawdziwości otaczającej cię rzeczywistości i tym samym łatwiej jest ci się wczuć w swoją rolę,
  • rozgrywka (przez zwiększenie twojej swobody) bardzo często trwa o wiele dłużej, więc i bardziej satysfakcjonuje niż liniowo ograna fabuła i brak możliwości wyboru.

Wady

To co przeszkadza graczom w otwartych światach jest bardzo subiektywne. Każdy z powyższych punktów można by więc przekuć na wadę, jak choćby zbyt duża swoboda i natłok elementów świata, które nie pozwalają skupić się na rozgrywce. Są też tacy malkontenci, którzy potrafią wieszać psy na zbyt dużych możliwościach eksploracji. Są to osoby, które przyzwyczaiły się do prowadzenia za rękę po nici fabularnej do czekającego na końcu kłębka intrygi. Innymi pojawiającymi się wadami w środowisku graczy są:

  • celowe i sztuczne wydłużanie gry (np. przez rozrzucenie po świecie nie wnoszących nic do fabuły „znajdziek”, czy bezsensownych wyzwań w stylu „uderz w 10 starożytnych dzwonów”),
  • zbyt duży realizm (tacy gracze chcą uciec od rzeczywistości, a nie trafiać do ich kolejnej wersji w tymi samymi prawami i obowiązkami),
  • nużące podróże, które nie wnoszą nic do historii, dla której kupujemy dany tytuł.

Oczywiście wszystko zależy od tego, jak zaprojektowano mechanikę gry i czy otwarty świat jest naprawdę atrakcyjny, czy to tylko pustkowie, na które ktoś nie miał pomysłu i w rezultacie nie zagospodarował go należycie.

 

Portal Play-It.pl wsparł nas merytorycznie
 
 

Katagoria: porady nie tylko dla graczy
Słowa kluczowe: , , ,
Opublikowano 1 rok temu.
Publikacja była czytana: 1330  razy.